Plus size modeller - Ett nytt ideal?



Pics: Linngustavsson/ Sophiesfashion)

Ingen har väll missat det uppseendeväckande modejobbet i V magazine med plus size modeller? Frågan är bara vad det är man försöker skapa? Vill man uppmärksamma större modeller så varför inte ta modeller som är hälsosamt stora istället för att det ska kännas som någon tävling om vem som lyckas få fram den största modellen. Känns inte som att ett modejobb med plus size modeller på något sätt får modevärlden att bli mer hälsosam, utan snarare tvärt om. Cirkusen kring plus size modeller gör bara klyftan mellan smala och stora ännu större och jag tror inte riktigt det är de som man från början velat åstakomma.


Kommentarer
Postat av: carrs

Känns som dem försöker skapa en trend utav det.

söt blogg annars :)

2010-01-07 @ 19:14:43
URL: http://flowerbombs.blogg.se/
Postat av: www.aramian.blogg.se

Håller med :)

2010-01-07 @ 19:22:36
URL: http://aramian.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

problemet tycker jag blir att det känsn som de större modellerna mer "spökas" ut för att de ska synas så mycket som möjligt vilket tyvärr nästan bara får effekten det som modevärlden redan så ofta gör/anser/visar att tjockhet är ful och fel.

Vilket det ju inte är på nåt sätt.

2010-01-07 @ 20:17:38
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Vanessa&Fanny

SV: tack så mycket:) Kram

2010-01-07 @ 20:42:33
URL: http://justlikeus.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Veckans blogg på min blogg just nu :D

Vara med?

2010-01-07 @ 20:44:20
URL: http://zombieinc.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag tycker ändå att både size zeromänniskor likväl som verkligt stora måste få vara bekväma isina kroppar om de trivs med sin egna storlek oavsett hälsoaspekten på det hela.

En del är ju stora och har väldigt svårt att gå ner i vikt precis som en del faktiskt kan vara väldigt smala helt naturligt.

Och att då försöka få del att dels känna att de är "fel" och dessutom itne hälsosamma ja då tycker jag det blir fel..för då blir ju idealen bara ännu mer elitistiskt...Vilken är den rätta storleken och vikten då?



och jag kan inte se att nån i reportaget är jättemegatjock heller eller skulle lida och vara ohälsosam..

2010-01-07 @ 20:49:11
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Anonym

de vill väl göra det som en debatt och visa att de inte står för size zero idealet?

2010-01-07 @ 20:55:01
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: tessss

heeejsan, varför möts detta av så många höjda ögonbryn? jag tror inte det kommer skapas ett nytt ideal, utan att detta mer är en ny, fräsch grej för att sticka ut och röra om i grytan lite. jag själv tycker att det är skitkul och bruden högst upp är såååå snygg. tror vi snarare behöver oroa oss över att vi snart inte har några som går på catwalken för många är så smala att det känns som att de ska försvinna. kul blogg annars tjejen!

2010-01-07 @ 20:59:45
Postat av: Zandra

Tessss: Jag tror de höjs så många ögonbryn för att det är någonting nytt och någnting man inte sett tidigare. Håller med om att det är kul med någonting nytt men i mina ögon känns det som det istället för som du skriver blir så smala modeller så dem inte kan gå på catwalken ist kommer bli precis tvärt om och det är det jag tycker är riktigt synd.

2010-01-07 @ 21:28:09
URL: http://zomo.blogg.se/
Postat av: tesss

Men Zandra, tror du att en plus size modell kommer ses på catwalken i samma veva som smala modeller? Och jag tycker att det är synd att detta får så skeptiska reaktioner som det faktiskt får då jag får känslan av att plus size vore fel då. jag tycker inte kroppen spelar stor roll när det kommer till en modell på en bild så länge bilden är unik, estetisk och tilldragande. jag förstår inte riktigt what's the fuzz och nej, jag tror inte plus size modellerna kommer komma så långt som till catwalken.

2010-01-10 @ 02:06:26
Postat av: Zandra

Tesss: Det enda jag tycker är fel är hälsoaspekten i det hela. Enligt mig är varken plus size eller size zero hälsosamma sätt att leva på. Sen finns det självklart folk som har svårt att gå ner i vikt likväl som de finns dem som har svårt att gå upp i vikt. (Jag själv är ett exempel)



Jag tycker man får se ut precis som man vill, de jag tycker är fel är om det ist för size zero skulle bli ett plus size ideal eftersom inga av altenativen är någonting att sträva efter rent hälsomässigt.

2010-01-10 @ 15:03:37
URL: http://zomo.blogg.se/
Postat av: tesss

Zandra, jag förstår hur du menar. Men jag tror inte många ser det ur hälsoaspekten utan att det snarare känns som att många blir äcklade (visst, det är att ta i, men du förstår vad jag menar) av modeller som är större och därför "hängs de ut" på många ställen och det är det jag tycker är fel. Jag håller med om att det varken är bra att sträva efter att bli plus size eller size zero och jag vet hur svårt det är med såväl viktminskning som viktökning.

Men det känns knappast som att plus size kommer bli ett nytt ideal...

2010-01-11 @ 20:16:22
Postat av: Zandra

Sv Tesss: Självklart är det fel om man ser det på de viset men det var inte det som jag skrev om i inlägget eller på något sätt tycker. Nej jag hoppas verkligen inte att det blir ett nytt idéal, i min värld hade jag önskat att man kunde få fram en sundare bild på kroppar men tyvärr tror jag aldrig att det kommer hända.

2010-01-12 @ 00:18:01
URL: http://zomo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0