Nyårslöften, ångest, drömmar och sånt.


Förväntningarna för 2010 verkar vara skyhöga. Letar lite bland mina dokument och hittar texter från den här tiden förra året och ser att det var precis likadant då. Kanske är det bara januari som gör sig påmint? En chans till någonting nytt, någonting bättre, en chans att få det året som man alltid velat ha. Förväntningarna från alla håll är skyhöga. Skulle man lägga ihop alla nyårslöften hos svenskarna så skulle dem listorna troligtvis bli längre än önskelistorna inför julen. Jag menar inte att det är fel att ha drömmar tvärt om jag älskar människor med drömmar men tyvärr blir nyårslöften ofta någonting helt annat. Det blir till krav som blir till någonting tråkigt och ofta ouppnårligt som man är trött på redan när det skrivs. Jag tror inte på en nystart varje år, varför kan man inte sprida ut det? Vill man gå ner fem kilo så fine men varför kan man inte börja på en vanlig tisdag? Allting behöver inte vara så dramatiskt. Bara för man vill gå ner fem kilo behöver man inte träna sju dagar i veckan, det räcker att börja med två. Två är fantastiskt bra om man jämför med noll! Är det inte bättre att bara skita i alla nyårslöften och istället summera årets slut och i efterhand skriva ner vad som varit bra med det gångna året. Jag lovar att man skulle vara grymt stolt över en sådan lista. Hundra gånger mer stolt än av ångesten man skulle känna när man gav sig själv ett löfte om att gå ner fem kilo på en månad och den paniken som man skulle fånär vågen inte rörts sig på tre veckor. Fasen kom igen sluta att varje år skapa orimliga nyårslöften.



(Pics: Lelove)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0